Blog over het onderwijs in Nederland en Canada

Monday, February 21, 2011

Leren in de 21ste eeuw in Britisch Columbia

Afgelopen december 2010 is er een visie document verspreid onder het primair en voortgezet onderwijs in Britisch Columbia. A vision for 21th century learning/. Dit document beschrijft hoe Britisch Columbia het onderwijs voor zich ziet in de 21ste eeuw. Leerlingen van nu moeten voorbereidt worden op een kennisgerichte samenleving
  1. From learning information to learning to learn. Onderwijs moet gericht zijn op het aanleren van vaardigheden om te kunnen leren.
  2. From data to discovery. Leerlingen ontdekken dat kennis snel verouderd. Onderwijs moet gericht zijn op het ontdekken van nieuwe kennis en mogelijkheden.
  3. From one size fits all to tailored learning. Leren moet maatwerk worden, passend bij de talenten en mogelijkheden van de leerling.
  4. From testing to assess to assessing to learn. Door technologie zijn docenten beter in staat om de ontwikkeling van leerlingen bij te houden en hier feedback op te geven.
  5. from classroom learning to lifelong learning. De tijd die leerlingen daadwerkelijk doorbrengen op school is maar een fractie van hun leven. Buitenschools leren en informeel leren moet meer verbonden worden om het leren binnen de schoolmuren en formeel leren. Ouders en de gemeenschap krijgen een grotere rol in het model van levenslang leren.
Mijn twee zoons volgen momenteel onderwijs in Vancouver. Als ouder en als trainer/consultant in het onderwijs volg ik deze ontwikkelingen. Volgende week krijgen ouders een presentatie van Chris Kennedy, superintendent van West Vancouver. Chris Kennedy houdt een blog bij met de naam The culture of yes. Hij zal ingaan op het visiedocument. Het valt mij op dat veel directeuren van het basisonderwijs of voortgezet onderwijs hier in Vancouver een webblog bijhouden. Deze weblog wordt ook op de site van de school gepubliceerd. Ik ben benieuwd of er ook schooldirecteuren in nederland zijn die een weblog bijhouden en deze blog gebruiken om hun ideeen over onderwijs met anderen te delen.

No comments: