Blog over het onderwijs in Nederland en Canada

Thursday, January 6, 2011

Ben jij in je element in het onderwijs?

In het vliegtuig terug naar Canada las ik een artikel uit de Happinez. Nummer 8. Bovenaan het artikel stond Inspiratie en het inspireerde me ! Het artikel gaat over  het boek van Sir Ken Robinson 'Het element'. Het element, zegt Robinson, is 'de plek waar de dingen die we graag doen en de dingen waar we goed in zijn ,samenkomen. Hoe voel jij je als je in je element bent? Ik voel me sterker, heb veel energie en heb vooral ook veel meer lol.
Hoe kun je je element ontdekken? Hoe voel je je als docent meer in je element? In het artikel worden een paar stappen gegeven om je op weg te helpen. Ik wil er een daarvan met jullie delen. 
  1. Vind je stam. Veel mensen voelen zich als kind 'anders dan de rest. Om in je element te kunnen vinden, is het van levensbelang om uit te vinden bij welke groep mensen je hoort.  Robinson noemt dit 'je stam". Een groep mensen die de wereld ziet zoals jij, die zorgt dat je je op je natuurlijkst voelt, die je talent erkent, je inspireert, je beinvloedt en het beste in je naar boven haalt. Stamleden hoeven niet in alles hetzelfde te zijn. Ze kunnen elkaar ook beconcurreren en  van verschillende generaties zijn. Wat jullie bindt is de gezamenlijke toewijding, de passie die je deelt. Een stam heeft drie sterke krachten: bevestiging, inspiratie en synergie.
Ik wil een oproep doen aan ieder om op zoek te gaan naar je stamleden ! Het onderwijs heeft toegewijde docenten nodig die met passie onderwijs geven. Een korte reflectie op mijn eigen onderwijsverleden en ik kan je precies vertellen wie mijn stamleden zijn. Een stamlid van het eerste uur, die mij geholpen heeft om mijn eerste jaar door te komen. Een stamlid die mij geholpen heeft om mijn eigen stijl als docent te ontwikkelen. Een stamlid die me helpt met sparren ten aanzien van nieuwe onderwijsthema's. Ik heb ze allen nodig, en heb ze actief uitgenodigd om bij mijn stam te komen. Voor mij persoonlijk zijn deze mensen belangrijker geweest  voor het in mijn element voelen in het onderwijs dan welke intervisie groep dan ook.

No comments: