In dit artikel beschrijft hij 23 rollen van de docent van nu.
In 1998 kwam de rol van coach op. Door het geven van afstandonderwijs, waar student en docent op een afstand van elkaar zijn en waar een derde persoon, de coach de student begeleid. Inmiddels is de onderwijstaak nog complexer geworden en is het noodzakelijk geworden om meerdere rollen te definieren. Stephen Downes vroeg op twitter aan mensen om de rollen van de docent te benoemen. Deze heeft hij verzameld Het resultaat is een uniek en kleurrijk palet van de veranderende rol van de docent. Deze rollen zijn nog lang niet uitkristalliseerd. Het zou mooi zijn om hier nog eens over door te praten met de docenten zij. Enkele rollen die Stephen Downes noemt zijn:
- The Learner. De docent als lerende is altijd op zoek naar iets nieuws en wil uitproberen.
- The Collecter. De docent als verzamelaar afhankelijk van zijn expertise gebied. Vroeger waren dat boeken en tijdschriften. Nu zijn dat links, weblogs en video's
- The Curator. De docent als hoeder van kennis, of een deskundige op weten.
- The Coach. De docent als coach in het creëren van synergie en chemie in een groep.
- The Agigator. De docent die twijfel zaait maar ook het gevoel van verwondering deelt. Soms is hij de advocaat van duivel maar ook is hij degenen die out-of-the box kan denken.
- The Criticus. De docent die vragen stelt. Vragen stellen is een essentieel onderdeel van het leerproces. Waarden, waarheden in instellingen moeten ook worden ondervraagd.
No comments:
Post a Comment